Her kan du læse artikler skrevet af forskellige aktører i projektet. Forfatterne har beskrevet hvad de hver især ser som centrale temaer i projektet. I menuen til venstre kan du downloade artiklerne i PDF og printe dem.
I artiklen gives der eksempler på, hvordan man kan inddrage børnenes viden om og erfaringer med andre sprog end dansk i skolens undervisning med henblik på at støtte deres faglige læreprocesser. Der sættes fokus på, hvordan forældrene kan inddrages i dette arbejde. Undervejs diskuteres den dikotomiske opfattelse af 'modersmål' og 'andetsprog' i en moderne og globaliseret verden.
Det er et velkendt fænomen, at når et udviklingsprojekt er afsluttet, så falder skolen meget nemt tilbage til "sædvanens bekvemme selvfølgelighed". Det er svært at forankre opnåede resultater i skolens almindelige praksis. Her er et konkret eksempel på, hvorledes skolebestyrelsens principper kan benyttes som løftestang for en varig forankring af et udviklingsprojekts resultater.
Skolernes og lærernes arbejde med skole-hjemsamarbejde må gøre det muligt at inkludere alle forældre uanset uddannelsesmæssig, social og etnisk baggrund. En praksis, der igangsætter en god anerkendelsescirkel, vil have potentiale til at inddrage alle forældre. Men det sker ikke uden lærernes professionelle didaktiske planlægning og gennemførsel. Forældreinklusion i skolen handler ligesom god undervisning også om lærernes refleksioner og løbende evaluering af egen praksis.
I forbindelse med projekt Forældre som Ressource har vi set hvordan konkrete undervisningstiltag har medvirket til at ændre skolens diskurs om de flersprogede elever. Lærerne har fået erfaringer med at inddrage forældrene i elevernes læring, lige gyldigt hvilket sprog, der tales i hjemmet. Ved aktivt at inddrage elevernes sproglige repertoire i fagundervisningen, har lærerne vist både elever, forældre og sig selv, hvordan elevernes flersprogethed kan bruges som ressource for deres læring. Flersprogethed italesættes nu i højere grad som et aktiv og en ressource for elevernes læring.
Artiklen beskriver erfaringer med at systematisere arbejdet med sprog og kommunikation i faglige sammenhænge og med at inddrage forældrene i elevernes faglige læreprocesser.
Skolehjemvejleder på Nanna Bøndergaard Butters beskriver hvordan Blågård Skole har arbejdet med at inkludere forældrene i elevernes læring, herunder hvordan skolen insisterer på at se også minoritetsforældre som ressourcer for deres børns læring. Hun beskriver processen via eksempler fra undervisning og forældremøder.
Hvordan kan 'Forældre som Ressource' forstås fra forskellige videnskabsteoretiske perspektiver? Er det uproblematisk at bruge begrebet ressource? Lægges ansvaret for eleverne læring over på forældrene? Er projektet udtryk for symbolsk vold, som Bourdieu ville sige? Eller er det som Foucault ville sige, snarere et udtryk for en ny disciplinering af både elever og forældre? Eller kan projektet faktisk, som målet har været, anskues som udvikling af nye anerkendende praksisser?